Spotrebitelia si môžu vo Francúzsku po prvýkrát kúpiť potraviny špičkových značiek bez obalov. Experiment uskutočnený v parížskom regióne je realizovaný implementáciou špecifického logistického procesu vo vyhradenom priestore
Group – Francúzsky maloobchodný predajca franprix a 12 renomovaných značiek potravín experimentujú s predajom značkových potravinárskych výrobkov bez balenia s logistickou podporou od spoločností FM Logistic a Bulk & Co, spoločnosti špecializujúcej sa na aranžovanie.
Do mája 2021 štyri supermarkety franprix v parížskom regióne umožnia spotrebiteľom zásobiť sa cestovinami, ryžou, arašidmi, sladkosťami, kávou a inými nebalenými potravinami, priniesť si vlastné nádoby na plnenie alebo použiť vrecia, ktoré obchody ponúkajú.
Rozdiel oproti iným francúzskym obchodom bez obalov je v tom, že všetky výrobky sú od známych značiek a výrobcov, a to Ancel, Bénénuts, Carambar, Carte Noire, Ebly, Kellogg’s, Lutti, Panzani, Taureau Ailé, Uncle Ben’s, Vérival, Vichy a vlastnej značky franprix. ILEC, professionálna organizácia zastupujúca 87 výrobcov spotrebného tovaru, ktorá zohráva pre značky koordinačnú úlohu.
Sortiment zahŕňa 24 až 36 druhov výrobkov v závislosti od veľkosti obchodu. Franprix a príslušné značky sa zaviazali predávať výrobky lacnejšie alebo za rovnakú cenu ako ich zabalené ekvivalenty.
Experiment je možný implementáciou špecifického logistického postupu pre veľkoobjemové potravinové výrobky vrátane skladovania a manipulácie v čistej miestnosti v sklade FM Logistic v meste Mormant, juhovýchodne od Paríža. FM Logistic je zodpovedná za príjem výrobkov z výrobných závodov, ich plnenie do špeciálne vyrobených kartónových násypiek a distribúciu do obchodov franprix.
Cieľom experimentu je otestovať obchodný model vyhodnotením spätnej väzby od zákazníkov. Cieľom spoločností franprix, ILEC, zapojených značiek, FM Logistic a Bulk & Co je z dlhodobého hľadiska podporiť udržateľnejšiu spotrebu a čo najviac obmedziť plytvanie.
Trh s výrobkami bez obalov v Európe rýchlo rastie, najmä vo Francúzsku, a to vďaka tlaku na udržateľnosť. Predaje bezobalových potravinárskych výrobkov (mimo čerstvých potravín) dosiahli vo Francúzsku v roku 2019 1,2 miliardy EUR, čo je o 40% viac ako v predchádzajúcom roku a podľa profesionálnej organizácie Reseau Vrac sa očakáva, že v roku 2022 dosiahnu 3,2 miliardy EUR.
Sieť 900 obchodov rozprestierajúcich sa vo francúzskom regióne Île-de-France, v blízkosti sa nachádzajú veľké mestá pozdĺž koridoru rieky Rhône a Stredozemného oblúka, Franprix je dcérska spoločnosť skupiny Casino.
Franprix je veľmi spätá s ľudskou stránkou obchodu. Jeho obchody sú súčasťou každodenného života jeho zákazníkov. Franprix ponúka komplexný sortiment potravín, ktoré spĺňajú očakávania obyvateľov miest, ktorí hľadajú kvalitu, inovácie, autentickosť a chuť. Značka ponúka aj miestne služby, ktoré uľahčujú každodenný život jej zákazníkov. Koncept obchodu, ktorý kombinuje predajné miesto a obytný priestor, získal vo Francúzsku niekoľko uznaní a ocenení, vrátane LSA Innovation Trophy a „Janus du Commerce“ v roku 2019. V roku 2020 získala Franprix ocenenie TOP / COM za je to bibi! program vzťahov so zákazníkmi a cena Sustainable Commerce Award od ESSEC (špičková francúzska obchodná škola) za manažment potravín v spolupráci s francúzskou mimovládnou organizáciou Phénix.
Institut de liaisons des entreprises de consommation (Ilec – Inštitút spoločností zaoberajúcich sa spotrebným tovarom) združuje 87 spoločností vyrábajúcich výrobky spotrebiteľskej značky. Reprezentuje národné i medzinárodné značky v potravinárskom aj nepotravinárskom sektore.
Členovia Ileca tvoria takmer dve tretiny tržieb sektora spotrebného tovaru vo veľkých a stredných obchodoch, vrátane obratu viac ako 20 miliárd EUR za francúzsky poľnohospodársky sektor. Prostredníctvom svojich tisícov výrobných, logistických a servisných zariadení zamestnávajú tieto spoločnosti vo Francúzsku viac ako 500 000 ľudí.
O spoločnosti FM Logistic
Spoločnosť FM Logistic bola založená vo Francúzsku v roku 1967 a je nezávislou rodinnou spoločnosťou, ktorá poskytuje multikanálové riešenia dodávateľského reťazca spoločnostiam v odvetví FMCG, maloobchodu, kozmetiky, priemyselnej výroby a zdravotníctva.
Medzi jej služby patrí skladovanie, prepájanie kanálov, spoločné balenie, vnútroštátna a medzinárodná doprava, ako aj služby riadiacej veže dodávateľského reťazca. Pôsobí vo viac ako 14 krajinách Európy, Ázie a Latinskej Ameriky. Spoločnosť dosiahla vo fiškálnom roku do marca 2021 tržby vo výške 1,38 miliardy eur a má 27 200 zamestnancov na plný úväzok.
Spoločnosť Bulk & Co bola vytvorená vo Francúzsku v roku 2014 a jej cieľom je urýchliť prechod k nulovému odpadu. Spoločnosť navrhuje a vyvíja kontajnery a zobrazovacie zariadenia pre obchody, ktoré hromadne predávajú spotrebný tovar. Jej ambíciou je umožniť predaj všetkých druhov spotrebného tovaru bez jednorazového obalu. Poslednou inováciou je dávkovač určený na výrobky, ako sú korenie, bylinky, čokoláda alebo kozmetika.